Fotografia produktowa to obecnie najpopularniejszy sposób pokazywania najważniejszych zalet i cech wszystkich przedmiotów wytwarzanych przez producentów i projektantów. To jedna z najszybciej rozwijających się działek sztuki fotograficznej. Jest to także najbardziej praktyczna i dochodowa działka dla fotografów. Zdjęcia produktów potrzebuje niemalże każdy biznes – od małego przedsiębiorstwa poprzez sklep internetowy aż po dużą korporację.
Użytkownicy internetu to wzrokowcy. Dlatego bez dobrych zdjęć nawet najlepszy produkt nie wzbudzi zainteresowania w sieci. Wybierając produkty w internecie, potencjalny klient zwraca szczególną uwagę na zdjęcia produktów. Ich kompletność (pokazanie produktu z różnych stron) i jakość wykonania (np. ciekawy kadr, odpowiednie tło etc.). Szacuje się, że dobre zdjęcia produktów mogą podnieść sprzedaż eSklepu nawet o połowę. Zwiększają współczynnik konwersji, czyli stosunek kupujących do odwiedzających sklep i przyciągają nowych odbiorców. Przyczyniają się do budowy pozytywnego wizerunku eSklepu. Wyróżniają jego ofertę w social media. Dlatego w dużym stopniu przesądzają o finalnym sukcesie przedsięwzięcia.
Stąd zlecanie przygotowania zdjęć produktowych niedoświadczonym amatorom może skończyć się fiaskiem. Radzimy zawsze stawić na profesjonalistów, którzy znają się na rzeczy i mają w swoim portfolio sesje produktowe.
Do wystartowania z samodzielną fotografią produktową teoretycznie mogą wystarczyć aparat i obiektyw. Praktycznie potrzebne jest jeszcze studio. Poniżej prezentujemy wybrane porady które powinien znać specjalista od fotografii produktowej:
1. OŚWIETLENIE
Światło dzienne jest najlepszą z możliwych opcji. Jeśli przeprowadzamy sesję poza studiem, zdjęcia należy robić wczesnym popołudniem, kiedy moc i dystrybucja światła na planie będzie najbardziej odpowiednia. Lampy na sesji produktowej powinny raczej tylko wspierać naświetlenie, a nie odgrywać pierwszej roli na planie. Do profesjonalnych zdjęć produktowych przyda się mieć światła ciągłe (zestaw z parasolką) czy też softbox.
2. UNIKAJ CIĘŻKIEJ CIENI W FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ
Przy ustawianiu świateł należy także zastanowić się nad cieniowaniem produktu na planie. Warto unikać tzw. ciężkiej cieni, która powstaje, gdy moc i wielkość źródła światła są mniejsze w porównaniu do gabarytów produktu. Fotografowie radzą dążyć do tzw. efektu miękkiej cieni. Jak uzyskać taki efekt? Do tego możemy użyć tzw. dyfuzora do flesza. Dzięki niemu światło będzie rozprowadzane delikatnie i w bardziej równomierny sposób.
3. TŁO FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ
Przy sesjach produktowych najlepiej sprawdza się neutralne białe tło bez zbędnych dodatków i kolorów. Dzięki temu uwaga klientów będzie zwrócona tylko na produkt.
4. ODPOWIEDNI KADR
W poszukiwaniu odpowiedniego kadru powinniśmy przeprowadzić kilka testów i spróbować robić zdjęcia produktom z różnej perspektywy, by w końcu znaleźć kadr końcowy.
5. UŻYWAJ STATYWU
Im większe jest makro zbliżenie, tym trudniej jest utrzymać aparat w nieruchomości. Przy robieniu zdjęć packshotowych należy dodatkowo się zabezpieczyć i korzystać na planie z dobrego statywu.
6. OBIEKTYW WAŻNIEJSZY OD APARATU
Obiektywy są ważniejsze od aparatu – dlatego nie warto na nich oszczędzać.
Celem fotografii jest zwiększenie sprzedaży firmy. Zdjęcia produktów i ich ekspozycja powinny więc być dopasowane do gustu potencjalnych klientów, a nie do preferencji sprzedającego. Czasem na rzecz sprzedaży należy poświęcić własne artystyczne ambicje. Co nie oznacza, że w fotografii produktowej nie ma miejsca na kreatywność – wręcz przeciwnie (dotyczy to zarówno samej fotografii, jak i ekspozycji zdjęć na stronie eSklepu). Trzeba tylko pamiętać, że celem wszystkich artystycznych elementów ostatecznie jest sprzedaż produktu.
Jeżeli potrzebujesz specjalisty od fotografii produktowej w Warszawie polecamy www.legrafik.pl .